Nyhetsbrev fra BTV Kommunerevisjon - et samarbeid mellom de interkommunale revisjonsordningene Buskerud kommunerevisjon IKS, Telemark kommunerevisjon IKS, Vestfold kommunerevisjon og Sandefjord distriktsrevisjon. Åpne i nettleser
 

Om nyhetsbrevet

Dette er første nyhetsbrev fra samarbeidet mellom kommunerevisjonene i Buskerud, Telemark og Vestfold.  I nyhetsbrevet vil vi informere om aktuelle temaer for kommunenes egenkontroll og kontrollutvalgsarbeid, med vekt på økonomi- og revisjonsrelevante tema. Vi tar sikte på å sende ut nyhetsbrevet tre ganger i året: vinter, vår og høst, og håper det vil være av interesse og nytte.

BTV Kommunerevisjon er et samarbeid mellom de interkommunale revisjonsordningene

Buskerud kommunerevisjon IKS,

Telemark kommunerevisjon IKS,

Vestfold kommunerevisjon og

Sandefjord distriktsrevisjon.

Samarbeidet er organisert gjennom en avtale om faglig og administrativt samarbeid som ble inngått våren 2015. Målet med samarbeidet er å styrke effektivitet og kvalitet i revisjonstjenestene gjennom utvikling og bruk av felles løsninger og samlet kompetanse.

De fire revisjonsenhetene har til sammen ca. 65 medarbeidere og leverer revisjonstjenester og selskapskontroll til 40 kommuner og tre fylkeskommuner. Innen regnskapsrevisjon har selskapene flere statsautoriserte og registrerte revisorer og ansatte med annen økonomisk utdaning på bachelor eller mastergradsnivå, samt omfattende erfaring både fra offentlig og privat revisjon. Forvaltningsrevisorene har samfunnsfaglig, økonomisk og juridisk utdanning hovedsakelig på mastergradsnivå, og har bred kompetanse innen offentlig forvaltning.

Alle selskapene er tilsluttet Norges Kommunerevisorforbund og oppfyller kravene til etter- og videreutdanning og regelmessig kvalitetskontroll.

 

 

Regnskapsmappen
Regnskapsmappe fra NKRF for kommuner og fylkeskommuner foreligger i oppdatert utgave for 2015.

Avstemmingsskjemaene for lønn er tilpasset at rapportering av lønns- og personalopplysninger fra 2015 foretas via a-ordningen, og mappen er oppdatert med nye notekrav for fylkeskommunene og endringer i bokføringsloven.

Les mer hos NKRF
 

KOSTRA-rapportering for 2015

Den viktigste endringen i rapporteringsforskriften er at kompensasjon for merverdiavgift i investeringsregnskapet skal føres på ny funksjon 841 og ikke på funksjon 850 som i 2014.

SSB har utarbeidet et notat til hjelp ved KOSTRA-rapporteringen for 2015.

I KOSTRA-veilederen for 2016 kan du lese om endringer vedrørende pensjon (funksjon 172), og at artene for internkjøp og internsalg (290 og 790), forsvinner.
 

Km-godtgjørelse

Statens satser for kilometergodtgjørelse opprettholdes på kr 4,10 per kilometer innenfor 10 000 km og 3,45 over.

Den skattefrie satsen for kjøregodtgjørelse reduseres i 2016 til kr 3,80 per kilometer for de 10 000 først kjørte kilometerne. Differansen på 30 øre per kilometer vil være skattepliktig.

Ved kjøring over 10 000 kilometer, reduseres den skattefrie godtgjørelsen til kr 3,45 per kilometer, og kjøregodtgjørelsen vil da fortsatt være skattefri.
Foto: freeimages - cylonkaBsg
 


Plan for forvaltningsrevisjon

En av de første oppgavene for det nye kontrollutvalget er å fremme et forslag til plan for forvaltningsrevisjon i kommunen. Planen skal bygge på en overordnet analyse av kommunens virksomhet.

Revisjonsenhetene i BTV-samarbeidet gjennomfører overordnet analyse og utarbeider forslag til plan på oppdrag fra kontrollutvalgene.

Les mer om forvaltningsrevisjon og plan for forvaltningsrevisjon i Kontrollutvalgsboka fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Se forvaltnignsrevisjonsrapporter fra hele landet i Forvaltningsrevisjonsregisteret.
Foto: Danny Twang
 

Kommunereformen

Det pågår flere kommunereformprosesser i Buskerud, Vestfold og Telemark. De første strukturendringene iverksettes i 2017.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har laget to veiledere med råd og tips til kommuner som vil slå seg sammen:
 
Formelle rammer

Anskaffelser i forbindelse med kommunereformen

Les mer om kommunereformen her
Foto: Alessandro Paipa (freeimages)
 

A-ordningen

Lønns- og inntektsopplysninger skal nå rapporteres gjennom a-ordningen.

Lønns- og trekkoppgaven er erstattet av en årlig sammenstilling over utbetalt lønn, ytelser, godtgjørelser eller pensjon som den ansatte skal ha innen 1. februar 2016. Arbeidsgiver bestemmer hvordan sammenstillingen skal utformes.

Avstemmingen mellom lønnsrapporteringen og regnskapet gjøres via skjemaet RF-1022 Lønns- og pensjonskostnader. Offentlige etater og skattefrie institusjoner skal levere dette skjemaet til skattekontoret innen 31. mai året etter inntektsåret.
 
Les mer hos Altinn
 


Mva-komp - bygg, anlegg og fast eiendom for utleie

Mva-komploven § 4 annet ledd nr. 3 avskjærer kompensasjonsrett for merverdiavgift på kostnader til fast eiendom for salg eller utleie. Dette er aktuelt for kultur- og fritidsbygg, idrettshaller/flerbrukshaller m.m. Symbolsk
husleie aksepteres uten at kompensasjonsretten tapes.
 
Det har vært uklart hvilken terskel som skal legges til grunn ved vurderingen av hva som skal anses
som symbolsk leie. Svært lite praksis foreligger, og den har i hovedsak vært upublisert.
 
Skattedirektoratet har presisert sin tolkning av begrepet: les mer her
 

 


 

Dette har vært tolket slik at «nattetimer» og «tomme timer» (dvs. når hallene ikke er i bruk) anses som kommunens egen bruk, og at disse vil være kompensasjons-berettiget fullt ut. Tidligere uttalelse er modifisert av Skatte-direktoratet: les mer her

Utleie av bygg eller anlegg til enten avgiftspliktige leietakere eller til kommunale og fylkeskommunale leietakere gir kommunen fradragsrett for inngående MVA såfremt leieforholdet omfattes av en frivillig registrering etter merverdi-avgiftsloven § 2-3 første ledd.
 
Vi anbefaler våre kommuner som leier ut lokaler til det de mener faller inn under begrepet «symbolsk leie», å forsikre seg om at de faller innenfor disse retningslinjene.


 

Merverdiavgift

Endret sats

Den reduserte satsen for merverdiavgift på nærmere bestemte tjenester øker fra 8% til 10% i 2016.

Mer om dette i melding fra Skattedirektoratet om endringer i merverdiavgiftsloven fra 2016.


Foreldelse momskompensasjonskrav         
                                                     
Skattedirektoratet har gitt uttrykk for at
- ved forsinket fakturering begynner foreldelsesfristen å løpe fra fakturadato, og
- ved uriktig fakturering uten merverdiavgift løper foreldelsesfristen
for momskomp fra dato for utstedelse av korrekt faktura. 

Les mer i Skattedirektoratets uttalelse.
 

 
del
  facebook   Del
 
  Tweet   Tweet
 
  Tweet  
 
Endre dine opplysninger
Meld deg av e-postlisten
VESTFOLD OG TELEMARK REVISJON IKS, Postboks 311, 3701 SKIEN
 
MailMojo
Del nyhetsbrevet på Facebook
Tweet