Nyhetsbrev fra BTV Kommunerevisjon - et samarbeid mellom de interkommunale revisjonsordningene Buskerud kommunerevisjon IKS, Telemark kommunerevisjon IKS, Vestfold kommunerevisjon og Sandefjord distriktsrevisjon. Åpne i nettleser
 

BTV Kommunerevisjon er et faglig og administrativt samarbeid mellom de interkommunale revisjonsordningene

Buskerud kommunerevisjon IKS,

Telemark kommunerevisjon IKS,

Vestfold kommunerevisjon og

Sandefjord distriktsrevisjon.

Målet med samarbeidet er å styrke effektivitet og kvalitet i revisjonstjenestene gjennom utvikling og bruk av felles løsninger og samlet kompetanse.

Forslag om ny kommunelov er på høring

Kommunelovutvalget har lagt fram sitt forslag til ny kommunelov. Blant forslagene er plikt til å utarbeide ett samlet regnskap for hele kommunen, og flere tiltak for å styrke egenkontrollen i kommunene og fylkeskommunene. Du kan lese mer om enkelte av forslagene her i nyhetsbrevet. Hele NOUen kan du lese her:

NOU 2016:4 om ny kommunelov

Høringsfristen er satt til 
6. oktober 2016.

Styrking av kontroll og tilsyn i kommunen

Kommunelovutvalget foreslår flere tiltak for å styrke kontroll og tilsyn i kommunen og fylkeskommunen. Blant forslagene fra utvalget er:
- opprydning i reglene om internkontroll
- krav om rapportering om internkontroll og tilsyn til kommunestyret
- krav om eierskapsmelding,
- innsynsrett i selskap som utfører tjenester for kommunen
- strengere valgbarhetsregler og fem medlemmer i kontrollutvalget
- samordning mellom statlige tilsyn og mellom tilsyn og kommunens egenkontroll.

Hva med konsernregnskap i kommunene?

Krav om konsernregnskap i kommunene bør lovfestes. Det er konklusjonen i en undersøkelse utført av BDO og Agenda Kaupang på oppdrag fra KS. 

Kommunelovutvalget har ikke foreslått konsern-regnskap, men foreslår at kommunene får plikt til å utarbeide et samlet regnskap for hele den virksomheten som inngår i kommunen som juridisk subjekt (f.eks. § 27 og kommunale foretak).

Du kan lese rapporten fra BDO og Agenda Kaugang hos KS.

Klarere krav til forsvarlig saksbehandling

Kommunelovutvalget foreslår
å presisere kravet til forsvarlig saksutredning. Utredningen skal gi faktisk og rettslig grunnlag for å treffe en avgjørelse. 


Statens utredningsinstruks 
gjelder ikke for kommunene, men kan gi nyttig veiledning i utredningutredningsarbeidet.  Minimumskravene til utredning er formulert i seks spørsmål, som du finner her: 

Utredningsinstruksen
 

Nytt inntektssysten for kommunene

I kommuneproposisjonen har regjeringen presentert sitt forslag til økonomisk opplegg for det kommende året. Det foreslås over 4 mrd mer til kommunesektoren i 2017, og et nytt inntektssystem for kommunene. Stortingets kommunalkomite skal legge fram sin innstilling 15. juni 2016.

Du kan lese proposisjonen her:
Kommuneproposisjonen 2017



Virkningene av nytt inntektssystem

I det nye inntektssystemet som regjeringen foreslår, vil kommuner som er ufrivillig små pga store avstander ikke tape på det, mens kommuner i mer tettbygde strøk, som velger å være små vil få redusert basistilskuddet.

Vil du sjekke hvordan forslaget om nytt inntektssystem slår ut hos deg?

Du kan se fylkesvis oversikt her.

Eierskap og selskapskontroll

Kommunen skal ha kontroll med  at kommunens interesser i selskaper blir håndtert i samsvar med kommunestyrets
vedtak og forutsetninger.

Kontrollutvalget skal se til
at det blir utarbeidet en plan for slik selskapskontroll for hver valgperiode. Planen skal bygge på en overordnet
analyse, og skal vedtas av kommunestyret innen årets utgang.

KS har laget anbefalinger for godt eierskap. Det er blant annet gitt anbefalinger om eiermelding, representasjon i og gjennomføring av generalforsamling og representantskapsmøter, sammensetning av styre
og etikk og samfunnsansvar i kommunalt eide selskap.

Anbefalingene ser du hos KS.


MVA-kompensasjon

Økonomisk aktivitet kan koste kommunen dyrt: Kulturhus, idrettsanlegg og svømmehaller som driver økonomisk virksomhet i konkurranse med andre er ikke mva-kompenasjonsberettiget,
se:Skattedirektoratet

Oslo tingrett mener at billettinntekter som er mer enn symbolske for en kommunal svømmehall er med på å finansiere svømmeanlegget. Dermed anses det som en økonomisk virksomhet som er eller kan være i konkurranse med 
virksomheter som ikke er kompensasjons-berettigede.Kommunen 
har ikke rett på kompensasjon for den delen av driften som er økonomisk virksomhet.

Dommen er rettskraftig, og du kan lese den her.

KS har fått utarbeidet en rapport som vurderer Skatteetatens endringer av praksis.

Sykepenger til ordfører?

Høyesterett har slått fast at ordførere ikke er arbeidstakere, og dermed skal de heller ikke ha sykepenger som arbeidstakere.

Saken gjelder en kommune som har krevd refusjon fra NAV for utbetaling av sykepenger til ordfører. Staten fikk medhold i at ordføreren ikke var ansatt, men valgt, og dermed ikke hadde noen arbeidsgiver i vanlig forstand. Ordførere har i følge dommen krav på sykepenger som frilansere.

Dommen ble avsagt 16. mars 2016.

Kommunelovutvalget foreslår at folkevalgte som har et tillitsverv tilsvarende minst 50 prosent stilling, får samme rett til ulike velferdsgoder som ansatte i kommunene. KS støtter forslaget og vil følge opp de nødvendige lovendringene overfor lovgiver.


Habil eller inhabil?


Etikkutvalget for kommunesektoren har tatt opp tema rundt habiliet, og pekt på eksempler på situasjoner i gråsonen som omfatter både ansatte og folkevalgte i norske kommuner.

Utvalget gir råd om vurderingen, og har noen forslag til spørsmål som kan ligge til grunn for diskusjoner og refleksjoner omkring temaet.

Hele saken fra etikkutvalget, med eksempler og anbefalinger finner du her.

Det vanskelige personvernet


Datatilsynets kontroll med seks kommuner viser fortsatte personvernutfordringer i kommunesektoren. Det er et gjennomgående problem at kommunene mangler oversikt over hvilke person-opplysninger de behandler, og at de ikke har etablert rutiner for internkontroll med behandlingen av personopplysninger.

Fra 2018 skjer det store endringer i lovgivningen om personvern. Blant annet skal alle offentlige organ ha sitt eget personvernombud.
Informasjon om det nye regelverket finnes hos Dattilsynet.

Nye regler om offentlige anskaffelser

Forslag om ny lov om offentlige anskaffelser er til behandling i Stortinget, og forventes å bli vedtatt i midten av juni. Ny lov og forskrifter vil gjennomføre tre nye anskaffelsesdirektiver i norsk rett, og vil følge opp Forenklingsutvalgets rapport NOU 2014:4.

Det nye regelverket vil tidligst tre i kraft høsten 2016. Difi forbereder oppdateringer av nettstedet anskaffelser.no  Med nytt anskaffelsesregelverk vil det blant annet komme en helt ny prosedyre for anskaffelser under EØS- terskelverdi.

 
del
  facebook   Del
 
  Tweet   Tweet
 
  Tweet  
 
Endre dine opplysninger
Meld deg av e-postlisten
VESTFOLD OG TELEMARK REVISJON IKS, Postboks 311, 3701 SKIEN
 
MailMojo
Del nyhetsbrevet på Facebook
Tweet