Nyhetsbrev fra BTV Kommunerevisjon - et samarbeid mellom de interkommunale revisjonsordningene Buskerud kommunerevisjon IKS, Telemark kommunerevisjon IKS, Vestfold kommunerevisjon og Sandefjord distriktsrevisjon. Åpne i nettleser
 
BTV Kommunerevisjon er et faglig og administrativt samarbeid mellom de interkommunale revisjonsordningene Buskerud kommunerevisjon IKS, Telemark kommunerevisjon IKS, Vestfold kommunerevisjon , Sandefjord distriktsrevisjon
Målet med samarbeidet er å styrke effektivitet og kvalitet i revisjonstjenestene gjennom utvikling og bruk av felles løsninger og samlet kompetanse.


Digitale konsekvenser av kommune-sammenslåing
 

Digitalisering berører i dag alle tjenesteområder i en kommune, og tjenesteproduksjonen foregår i økende grad digitalt. Et sentralt spørsmål er hvilke digitale muligheter og utfordringer som oppstår ved en kommunesammenslåing. Dette har Kommunenes Sentralforbund (KS) fått kartlagt i prosjektet Digitale konsekvenser av en kommunesammenslåing


 


Kommunereformen
 

Per 1. juli 2016 hadde 70 kommuner vedtatt å slå seg sammen til 29. Les om status og muligheter for kommuner som er på vei mot sammenslåing. Det er også utarbeidet en veileder for arbeidet og nye avtaler for å sikre gode prosesser med de tillitsvalgte. Fylkesmennene har nå gitt sine anbefalinger til kommunesammenslåinger, på nettsidene finner du bl.a. anbefalinger fra Buskerud, Telemark og Vestfold.


EU-prosjekt om beredskap og utvikling av vann- og avløpssystemer
 

Klimaendringene setter vann- og avløpssystemene i Europa på prøve. Dette ser blant annet Bergen kommune, som deltar i Horisont 2020-prosjektet BINGO: Bringing INnovation to onGOing water management – a better future under climate change.
 


Omsetningsoppgave for merverdiavgift endres fra 2017
 

Omsetningsoppgaven for merverdiavgift endres fra 2017 og erstattes av skattemelding for merverdiavgift fra 2017. Merverdiavgift ved innførsel av varer skal rapporteres i den nye meldingen. Kommunene bør ha forberedt seg på ordningen med ny mva-melding før den trer i kraft fra 1.1.2017:

·Sørge for at regnskapssystemet er oppdatert og satt opp med nye konti og mva-koder. Om systemleverandør ikke har gitt informasjon, tas kontakt med dem.

·Informere berørte ansatte om endringer i bokføringsforskriften.

·Informere berørte ansatte om ny ordning for innførselsmerverdiavgift.

·Sikre tilstrekkelig kompetanse for å beregne, bokføre, dokumentere og rapportere innførselsmerverdiavgift, og utarbeide nye rutiner.
 


Kulturhusene kan få momskompensasjon
 

Finansdepartementet kom 27.6.2016 med en ny fortolkningsuttalelse om merverdiavgiftskompensasjon. Uttalelsen kommer etter at Europakommisjonen har kommet med en veileder for hva som er økonomisk aktivitet på kulturområdet. Fortolkningsuttalelsen lister opp en del punkter som det må tas stilling til når man vurderer dette. Sentrale begreper i vurderingene er «ikke økonomisk» og «ikke-kommersiell» og en aktivitet kan være «ikke-økonomisk» selv om det kreves brukerbetaling. Dette forutsetter at betalingen kun dekker en andel av kostnaden. Det er også en forutsetning at aktiviteten har et kulturelt, ikke-kommersielt, formål.


Infrastruktur og justering
 

Oslo tingrett har i dom 1. februar 2016 (Avinor) lagt til grunn at infrastruktur ikke kan anses som en kapitalvare. Staten har anket dommen. Dette betyr at dommen ikke er rettskraftig, noe som kan skape usikkerhet frem til det foreligger en endelig avklaring.  Et sentralt spørsmål er hvordan kommuner og utbyggere forholder seg til denne usikkerheten. Ta kontakt med skattekontoret dersom slike situasjoner oppstår.
 

Risiko ved kortsiktige lån-  endring i finansforvaltnings-forskriften
 

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har sendt ut forslag til endring i forskrift om kommuners og fylkeskommuners finansforvaltning på alminnelig høring. Formålet med forslaget er å få tydeligere fram ansvaret som kommunene har for å vurdere risikoen knyttet til deres kortsiktige låneopptak og for at denne risikoen blir synliggjort for kommunestyret.

Fra 2007 til 2015 har andelen av kommunesektorens gjeld som er blitt tatt opp i sertifikatmarkedet økt fra 2 til 12 prosent, samtidig som den samlede gjelden har økt. Kommunene har ansvar for å vurdere risikoen knyttet til kortsiktige låneopptak og synliggjøre risiko for kommunestyret. Forslag til endring i forskrift om kommuners og fylkeskommuners finansforvaltning har vært på høring. Høringsfristen er utløpt, og endelig forslag til forskriftsendring er til behandling i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.



Engasjement i selskaper

 

KRS nr.13 er fastsatt som foreløpig standard med virkning fra regnskapsåret 2017. Standarden omhandler regnskapsmessige problemstillinger der kommuner har organisert virksomheter som selskaper. Sentrale punkter i standarden er innskudd i og uttreden av interkommunale selskaper (IKS), herunder også avvikling. Videre omfatter standarden omdanning av forskjellige typer kommunale foretak til aksjeselskap eller samvirkeforetak. KRS 13 omhandler også regnskapsmessig behandling ved opprettelse av stiftelser.
 
KRS 13 omhandler samme problemstillinger som KRS nr. 10 (F) «Kommunale foretak – regnskapsmessige problemstillinger» og KRS nr.12 (F) «Interkommunale samarbeid – regnskapsmessige problemstillinger»
 
Regnskapsmessige problemstillinger rundt omdanning er nå tatt inn i alle 3 standardene.
 



Nytt fra forvaltningsrevisjon
 

Revisjonsenhetene i BTV-samarbeidet gjennomfører forvaltningsrevisjon innenfor en rekke temaer. Aktuelle prosjekttema er blant annet knyttet til skole, barnehage, barnevern, eiendomsforvaltning, prosjektstyring, byggesaksbehandling, selvkost, arkiv og dokumenthåndtering, offentlige anskaffelser og næringsarbeid. Rapporter fra de ferdige prosjektene til Vestfold kommunerevisjon finner du her.

BTV-revisjonene retter søkelyset på dagsaktuelle problemstillinger. Kommunenes integrering av flyktninger er et av de sentrale temaene som vies plass i revisjonsenhetene. Her finner du et eksempel på et gjennomført prosjekt der tema var integrering av flyktninger gjennom introduksjonsprogrammet. Gjennom introduksjonsordningen skal kommunene gi opplæring til bosatte flyktninger, for å styrke deres muligheter til å komme raskere i arbeid eller videre utdanning. Regjeringen ønsker raskere overgang til arbeid og det er gitt anbefalinger for en mer effektiv integreringspolitikk og en mer samordnet innsats for voksnes læring. Rundskriv til introduksjonsloven er nylig oppdatert og du finner det nye rundskrivet her.

Enklere anskaffelsesregler
 

Ny lov om offentlige anskaffelser er vedtatt og vil tre i kraft fra januar 2017. Virkeområdet er utvidet til å omfatte tjenestekonsesjonskontrakter, og det er en ny bestemmelse om å ivareta miljø, grunnleggende menneskerettigheter og andre samfunnshensyn i offentlige anskaffelser. Det er også utarbeidet nye forskrifter. Verdien for når en kontrakt må kunngjøres økes i nytt regelverk. Det er satt krav om bruk av lærlinger i offentlige oppdrag og Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA) kan ilegge gebyr ved ulovlige direkteanskaffelser.

Offentlig sektor er pålagt å sikre lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter, men Riksrevisjonen slår fast at dette ikke gjøres i tilstrekkelig grad. Samarbeid mot svart økonomi, har utarbeidet 10 råd til kommunenes arbeid for å hindre svart økonomi og arbeidskriminalitet gjennom egne anskaffelser.  I tillegg er det utarbeidet veiledere i kontraktsoppfølging på anskaffelser.no, bl.a. på sosialt ansvar, som kan bidra til anskaffelser i tråd med regelverket.

 



Høringsutkast til endringer i KRS nr.4

 

GKRS sin gjennomgang av KRS nr 4 Avgrensninger mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet har vært på høring. Høringsfristen er ute, men GKRS vil etter å ha gjennomgått høringssvarene vurdere å gjøre standarden endelig.  Gjennomgangen har medført en del omskrivning og strukturendring. Det er ikke foretatt store realitetsendringer i standarden.  Veiledningen til standarden gir informasjon om hvordan standarden skal forstås og anvendes. Den gir også noen praktiske eksempler.
 



Nytt om a-meldingen
 

Rapportering av lønns- og ansettelsesforhold til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå (SSB) er samlet i a-meldingen og skal sendes inn månedlig av alle som utbetaler lønn, pensjon og andre ytelser. A-meldingen inneholder opplysninger om lønn og ytelser, i tillegg til status på alle arbeidsforhold. Fra august har a-meldingen fått tre endringer:

· Ny skatte- og avgiftsregel for skattefrie organisasjoner

· Ny inntektsbeskrivelse for fylkesmenn som rapporterer lønn til verge

· Ny rapportering av trekk i lønn for ferie ved feriepengeutbetaling (gjelder fra 2017)

 
del
  facebook   Del
 
  Tweet   Tweet
 
  Tweet  
 
Endre dine opplysninger
Meld deg av e-postlisten
VESTFOLD OG TELEMARK REVISJON IKS, Postboks 311, 3701 SKIEN
 
MailMojo
Del nyhetsbrevet på Facebook
Tweet