November 2018
Buskerud kommunerevisjon
Foto Pixabay.com

Full gjennomgang av Tolga saken – feildiagnostisering av psykisk utviklingshemmede

I Tolga har tre brødre stått i kommunens register over psykisk utviklingshemmede siden 2012 og 2013. Dette har gitt kommunen ekstra inntekter gjennom inntektssystemet. Nye tester viser at to av brødrene ikke har denne diagnosen.

Regjeringen vil sette i gang en stikkprøvekontroll om slike diagnoser er gitt på et tilstrekkelig godt faglig grunnlag. Statsråden vil også be direktoratet om å gå gjennom hvordan utredning og fastsetting av diagnosen psykisk utviklingshemming foregår og vurdere behovet for tydelige retningslinjer om diagnostisering av psykisk utviklingshemming.

Kommunen har selv ansvaret for at registreringen er korrekt, mens kommunens revisor skal kontrollere at registreringen er gjort som det står i rundskrivet fra helsedirektoratet. Revisor forsikrer seg om at det finnes et gyldig vedtak på en diagnose som er godkjent i henhold til rundskrivet, og at det er levert tjenester, på de som er i kommunens register over psykisk utviklingshemmede.

Norges kommunerevisorforbund (NKRF) har også omtalt ansvarsfordelingen i Tolga- saken.

NKRF har også svart fylkesmannen i Hordaland om regelforståelse mv. Les mer her.

 
Foto Pixabay.com

Avklaring passasjertillegg på kjøregodtgjørelse

Det var lenge forvirring rundt hvordan arbeidstakere skal godtgjøres hvis de har med seg passasjerer i bilen på en jobbreise som godtgjøres etter statens satser.

Nå er kommentarene til statens særavtale publisert, og hele kjennelsen, der blir det bekreftet at det fortsatt skal gis 1 krone pr. passasjer pr. kilometer, slik det har vært tidligere. Tillegget på 1 krone er i sin helhet trekkfritt.

Skattefri kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil er i 2018 på 3,50 kroner per kilometer - uansett kjørelengde. Skattefri sats gjelder også ved bruk av elbil.

Statens sats for kjøregodtgjørelse som du finner i Statens reisereavtaler 3,90 kroner per kilometer. Differansen mellom de to satsene betyr i praksis at du skatter av de siste 40 ørene du får betalt per kilometer.

Foto  Pixabay.com

Nytt om mva

Brev i forbindelse med nyregistrering, endring eller opphør av registeropplysninger, fastsetting og kontroll av mva-melding, blir nå sendt til enhetens innboks i Altinn.

Varsel sendes til de adressene som står under «Din kontaktinformasjon» og «Varslingsadresser for enheten». Det vil være forskjellige begrensinger på hvem som har tilgang til brevene i Altinn. Det vil være styrt av hvilken rettighetsrolle som er blitt tildelt. Les mer om dette i skatteinfo nr 6.

Etter at ny melding for merverdiavgift (mva-melding) ble innført, ser Skatteetaten at det fortsatt er utfordringer ved føring av enkelte poster. Skatteetaten har laget en veileder for føring av de enkelte postene i mva- meldingen.

 

 
Foto Pixabay.com

Ny kommunelov

Ny kommunelov trer i kraft fra 1.7.19 (deler) og fra 1.1.20. Det vil bli sendt ut høringsutkast til ny økonomiforskrift og det er viktig at alle impliserte setter seg godt inn i utkastet og kommer med innspill til høringen.

Det utarbeides nå også andre forskrifter som skal på høring, blant annet om kontrollutvalg og revisjon.

 

Foto Pixabay.com

Endringer i arbeidsmiljøloven

Endringer i arbeidsmiljøloven gjør at deltidsansatte fra 2019 kan kreve fortrinnsrett til deler av en ny stilling. Stortinget har vedtatt en endring i arbeidsmiljøloven § 14-3 og statsansattelovens § 13, som gjelder fra 1. januar 2019.

 
Foto  Pixabay.com

Betaling av avdrag

Vi minner om at bestemmelsen i kommuneloven om avdrag må forstås som et krav om at det årlig må betales avdrag, slik at lånegjelden i realiteten reduseres med et beløp minst tilsvarende minimumsavdraget. Det er altså ikke tilstrekkelig å sette av beløpet som kortsiktig gjeld, det skal være betalt innen 31.12. Jf. presisering i KRS nr. 3

Foto Pixabay.com

Sykepenger – vær forberedt til digital inntektsmelding

Fra 1. januar 2019 må alle arbeidsgivere som skal sende inn inntektsmelding til NAV for sine arbeidstakere forholde seg til digital rapportering. Den digitale inntektsmeldingen vil gjelde for sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, pleiepenger, omsorgspenger og opplæringspenger. Les mer på nav.no

 
Foto Pixabay.com

Skolemiljø og mobbing

Det er utarbeidet en veileder for opprettelse av beredskapsteam mot mobbing i kommunene. Gjennom Læringsmiljø-prosjektet har mange av landets skoler fått ekstern veiledning fra Utdanningsdirektoratet, noe som har gitt tydelige resultater. Skolene har gått fra å ligge godt over landssnittet i mobbesaker, til å ligge godt under, viser ny NTNU-rapport

Forslag til endringer i opplæringsloven er sendt på høring. Det er forslag om å lovfeste en plikt for kommunene å tilby leirskoleopphold eller annen skoletur med overnatting. Det er også foreslått en mulighet for at fylkeskommuner og fylkesmann kan tvangsflytte elever som mobber også i videregående skole. Du kan lese om dette her.

 

Foto Pixabay.com

Nytt om regionreformen

Ny stortingsmelding:

Meld. St. 6 (2018-2019) presenterer de nye oppgavene til fylkeskommunene, og er en oppfølging av Hagen-utvalgets rapport. I tillegg oppsummerer denne stortingsmeldingen forslaget som Stortinget tidligere har behandlet i forbindelse med regionreformen. Følg arbeidet videre med meldingen her.

Erfaringer fra sammenslåingen i Trøndelag

1. januar 2018 ble Nord- og Sør-Trøndelag slått sammen til ett fylke. Erfaringene fra sammenslåingsprosessen er samlet i en rapport utarbeidet fra Telemarksforskning og Deloitte, etter oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund. Les rapporten her.

 

IA-avtalen

I Norge har partene i arbeidslivet sammen med myndighetene systematisert sykefraværsarbeidet gjennom Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv, også kalt IA-avtalen. Regjeringen og hovedorganisasjonene i arbeidslivet underskrev 4. mars 2014 den fjerde IA-avtalen. Gjeldende avtale gjelder for perioden 4. mars 2014 – 31. desember 2018. Kommunenes Sentralforbund (KS) melder at forhandlingene om en mulig ny IA-avtale startet 9.11.2018, og at Landsstyret ønsker ny avtale med økt vekt på kompetanse.

Ny veileder for kontrollutvalgssekretærer

God kommunikasjon og forutstigbar samhandling mellom kontrollutvalg, sekretariat og revisjon er en viktig forutsetning for at kontrollutvalget effektivt kan utøve kontroll og tilsyn. Norges Kommunerevisorbund (NKRF) fastsatte den 7. september 2018 en ny veileder for kontrollutvalgssekretariater. Veilederens formål er blant annet å klargjøre ansvarsfordelingen mellom sekretariat og revisjon, og å gi råd om anbefalinger om arbeidsdeling og samarbeid.

 

Ny regnskapsmappe er klar

Regnskapsmappe fra NKRF for kommuner og fylkeskommuner foreligger i begynnelsen av desember i oppdatert utgave for 2018. Mappen er oppdatert med hensyn til endringer i notekravene.

Nyheter fra foreningen for god regnskapsskikk

Endringer i KRS 6 Noter og årsberetningen: Forenkling i kravet til fondsnoten, pensjonsnote og endring i krav om Langsiktig gjeld, hvor det er fokus på refinansieringsrisiko. Avdrag skal spesifiseres i egen note, se KRS nr 6.

Eiendeler som anskaffes som en naturlig del av nybygging eller påkostninger på en eksisterende eiendel, vurderes som en del av de totale utgiftene til den samlede investeringen. Avskrivning på opprinnelig anleggsmiddel fortsetter uendret, mens påkostning avskrives etter påkostningens levetid. Se KRS nr 4.

 
Foto Pixabay.com

Forvaltningsrevisjon

På oppdrag fra kontrollutvalgene, retter BTV-revisjonene søkelyset på dagsaktuelle problemstillinger.

Noen av kommunens tjenester finansieres gjennom gebyrer fra innbyggerne. Gebyrene skal i sum ikke være høyere enn det det koster å levere tjenesten.

Telemark kommunerevisjon IKS har i perioden 2017 – 2018 gjennomført forvaltningsrevisjoner og selskapskontroller der selvkost har vært tema i mange av våre eierkommuner. Vi har sett på selvkost på flere områder, både i kommunene og i selskaper som leverer selvkostfinansierte tjenester. Det er utfordringer på noen områder, bl.a. rett beregning kostnader, dokumentasjon og praksis med avsetning til fond. På vegne av Skien kommune undersøkte vi om Bjorstaddalen AS sikret selvkost i renovasjonstjenestene til husholdninger. Her fant vi at praksis med internfakturering mellom virksomheter med ansvar for næringsavfall og husholdningsavfall, gir risiko for feil knyttet til selvkostberegning og forvansker kommunens mulighet for innsyn og kontroll. Les rapporten her.

 
Buskerud
kommunerevisjon IKS
Postboks 4197,
3005 Drammen
post@bkr.no
Telemark
kommunerevisjon IKS
Postboks 2805,
3702 Skien
post-tkr@tekomrev.no
Vestfold
kommunerevisjon
Sollistrandveien 12,
3187 Horten
post@vestfoldkommunerevisjon.no