Nyhetsbrev NOVEMBER 2022
Foto: Pixabay.com

Ny barnevernlov

Ny barnevernlov trer i kraft fra 01.01.2023, med en rekke nye og endrede bestemmelser. Kommunens ansvar styrkes gjennom blant annet økt vekt på forebyggende arbeid, tverrfaglig samarbeid og tidlig innsats. Barns rett til medvirkning er også styrket i ny lov og det er innført kompetansekrav for ansatte i barneverntjenesten. Flere bestemmelser i ny barnevernlov stiller også endrede krav til saksbehandling, bruk av tiltak og fosterhjem.

Les mer
Andre nyheter
Foto: Pixabay.com

Ny standard for integritet og ansvarlighet i offentlige anskaffelser

I oktober 2022 ble ny standard for integritet og ansvarlighet i offentlige anskaffelser publisert, med hensikt å hjelpe organisasjoner med å ivareta integritet, ansvarlighet og transparens i anskaffelsesprosessen.

Standarden er et godt verktøy for norske innkjøpsmiljøer, herunder bl.a. kommuner, og skal bidra til at oppdragsgivere stiller krav til leverandørkjeden, tar sosialt ansvar, motarbeider arbeidslivskriminalitet og er bevisste på anskaffelsenes innvirkning på klima og miljø.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Momskompensasjon - veiledning om økonomisk aktivitet og svømmeanlegg

Skatteetaten har utarbeidet en praktisk veiledning til Finansdepartementets fortolkningsuttalelse av 18. desember 2020 om merverdiavgiftskompensasjon ved bygging og drift av kommunale svømmeanlegg. Den omhandler i hvilken utstrekning en kommunes aktivitet med å tilby publikum adgang til svømmehall mot betaling rammes av konkurranseregelen i kompensasjonsloven § 4 annet ledd nr. 4 og avgrensning av de ulike aktivitetene i svømmeanlegget.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Nye løsninger fra skatteetaten for skattemelding og a-melding

Fra 1. januar 2023 skal kompensasjonsberettigede virksomheter og kommuner ta i bruk ny skattemelding for mva-kompensasjon. Dette innebærer at kompensasjonsmeldingen skal leveres i den nye løsningen, enten direkte fra regnskapssystemet, manuelt via portalen på skatteetaten.no eller ved innsending av en xml-fil i portalen. Denne rapporteringen baseres på standard mva-koder (SAF-T-koder).

Skatteetaten lager også en ny løsning for direkte registrering av a-meldingen, som får navnet A10, og skal i løpet av 2023 erstatte dagens a-meldingsskjema, A01 i Altinn. Den nye løsningen er enklere å bruke, og pålogging vil skje via skatteetaten.no.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Endring av årsbudsjettet - forholdet til økonomisk oversikt etter art-drift

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har uttalt seg om plikten etter kommuneloven § 14-5 andre og tredje ledd til å endre årsbudsjettet, også omfatter en plikt til å endre oppstillingen økonomisk oversikt etter art – drift.

Saken reiser samtidig spørsmål om økonomisk oversikt etter art – drift må regnes som bindende i henhold til kommuneloven § 14-5 første ledd. Det konkluderes i brevet med at dersom oppstillingen er utarbeidet etter at kommunestyrets budsjettvedtak er gjort er den ikke å anse som bindende.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Prinsipputtalelse fra skattedirektoratet om bokføring av omtvistede inngående fakturaer.

Skattedirektoratet legger til grunn i brev av 31. mai 2022 at det ikke er i strid med det grunnleggende bokføringsprinsippet om realitet å bokføre et salgsdokument med virkning for merverdiavgiften, selv om kjøper er uenig i størrelsen på det kravet som fremsettes.

 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Innleie fra bemanningsforetak

 

Arbeids- og inkluderingsdepartementet har sendt ut forslag til forskriftsregulering av innleie til helse- og omsorgstjenesten og innleie av rådgivere og konsulenter med spesialkompetanse, på alminnelig høring. Det understrekes at slik innleie skal være begrunnet i behovet for å sikre forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenesten.

Les mer
Foto: Istockphoto

Tolkningsuttalelse om minimumsavdrag når kommunen har et eller flere kommunale foretak

Kommunal- og distriktsdepartementet kom i juni med en tolkningsuttalelse for å klargjøre reglene for hva som er kravet til minimumsavdrag for henholdsvis kommunekassen, foretaket og kommunen som rettssubjekt.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Europeisk infrastruktur for deling av helsedata

Helse- og omsorgsdepartementet har besluttet at Norge skal knytte seg til den europeiske infrastrukturen for deling av helsedata, som omtales som MyHealth@EU.

Les mer
Foto: Rambøll

Bemanningsutfordringene i helse- og omsorgssektoren

 

På oppdrag fra KS og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter har Rambøll og Menon vurdert ulike løsninger som kan møte bemanningsutfordringene i helse- og omsorgsektoren i fremtiden. I rapporten som ble lansert 13. oktober 2022, pekes det på muligheter og barrierer for å dempe fremtidige bemanningsutfordringer.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Ny nasjonal veileder om samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier

Helsedirektoratet har koordinert arbeidet med å utarbeide en tverrsektoriell veileder om endringene i 14 velferdstjenestelover. Veilederen er ment å være et praktisk hjelpemiddel og forklare lovendringene nærmere. I veilederen utdypes hvilke krav som stilles til samarbeidet mellom tjenesteyterne i de ulike sektorene, samt hvordan kommunen kan ivareta sitt samordningsansvar.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Ny uttalelse fra KDD om lånefinansiering av gang- og sykkelvei

Departementet har avgitt uttalelse til Agder Kommunerevisjon IKS om at kommunen ikke kan være reell eier av en gang- og sykkelvei som er statens ansvar, og konkluderer med at kommuneloven § 14-15 ikke gir adgang til å lånefinansiere en slik investering. Investeringen kan heller ikke lånefinansieres med hjemmel i kommuneloven § 14-16, siden kommunene ikke har lovpålagt ansvar for riksveier.

Les mer
Foto: Pixabay.com

 

Åpenhetsbarometeret 2022

Pressens offentlighetsutvalg og Kommunal Rapport har igjen gransket hvor åpne landets kommuner er. Åpenhetsbarometeret retter søkelys på hvordan kommunene legger til rette for gode systemer og løsninger for å sikre åpenhet og innsyn, og om allmennheten har god tilgang til politiske dokumenter. Årets undersøkelse avdekker både positive og negative funn.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Inntektssystemets utredning på høring

Inntektssystemutvalget ble oppnevnt mai 2022 med oppdrag om å foreta en helhetlig gjennomgang av inntektssystemet for kommunene. Utvalgets utredning, NOU 2022:10, ble overlevert til Kommunal- og distriktsministeren 29. august 2022, og er nå ute til høring med frist 22. desember. Les mer om høringen her

Utvalget mener dagens inntektssystem i hovedsak fungerer godt, men foreslår noen endringer blant annet knyttet til kommunenes skatteinntekter, regionalpolitiske tilskudd og utjevningen av kostnadsforskjeller mellom kommunene. Utvalget legger vekt på at mest mulig av rammetilskuddet bør fordeles etter de faste kriteriene i inntektssystemet, og foreslår derfor en reduksjon i skjønnstilskuddet og saker som gis med særskilt fordeling.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Høringsnotat om digitale løsninger og avgrensning mellom drift og investering

Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) har sendt notatet «digitale løsninger og avgrensning mellom drift og investering» på høring med frist 20. november 2022. I notatet drøftes det når kommuners anskaffelse av digitale løsninger, hovedsakelig i form av programvare, kan klassifiseres som investeringsutgifter. Sentrale punkter i notatet er kriterier for når kommuner kan anses å ha kjøpt programvare, med en spesiell drøfting av skybaserte løsninger, og kommuners finansiering av andres tilvirking av digitale løsninger.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Forvaltningsrevisjonsrapporter 

Byggesaksbehandling

Vestfold og Telemark revisjon har gjennomført flere prosjekter som omhandler byggesak. Revisjonen jobber nå med slike prosjekter i Sandefjord, Fyresdal og Tokke. Hittil i år har vi levert rapporter i Færder og Holmestrand. De er politisk behandlet.

I Færder og Holmestrand har vi undersøkt om det er etablert internkontroll med byggesaksarbeidet og om behandlingen av byggesøknader er i tråd med gjeldende lovverk. I tillegg har vi i Færder innhentet erfaringer fra innbyggerne. I Holmestrand har vi sett på arbeid med tilsyn og ulovlighetsoppfølging og undersøkt om kommunen har iverksatt korrupsjonsforebyggende tiltak for byggesaksbehandlingen.

Våre undersøkelser viser bl.a. at arbeidet med internkontroll kan bli bedre. Færder kommune har i tillegg utfordringer når det gjelder å overholde saksbehandlingsfrister, mens Holmestrand særlig har hatt utfordringer med å sikre at krav til tilsynsarbeidet overholdes.

Rapporten fra Holmestrand kan du lese her

Rapporten fra Færder kan du lese her

Viken kommunerevisjon IKS
Postboks 4197,
3005 Drammen
post@vkrevisjon.no
Aust-Agder revisjon IKS
Havnegata 2, Postboks 63,
4801 Arendal
post@aarevisjon.no
Vestfold og Telemark revisjon IKS
Postboks 2805,
3702 Skien
post@vtrevisjon.no