Nyhetsbrev juni 2023
Foto: Pixabay.com

Ny boligsosial lov

Ny lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet trer i kraft 1. juli 2023, og stiller flere krav til kommunenes arbeid. Formålet med loven er å gi et mer tydelig og samlet regelverk. Loven skal tydeliggjøre kommunenes ansvar, herunder skal det treffes enkeltvedtak om rett til bistand, kommunen skal ha behovsoversikt, og oversikten skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Ny veileder for håndtering av personvernet ved digitale angrep 

Både kommuner og fylkeskommuner kan utsettes for digitale angrep. Det kan da være høy risiko for at sensitive personopplysninger kan komme på avveie (alvorlige brudd på personopplysningssikkerheten). Datatilsynet har utarbeidet en ny veileder for håndtering av personvern i slike situasjoner.

LES MER
Foto: Pixabay.com

Anskaffelser og muligheten til å handle lokalt

 

Distriktssenteret har fått utarbeidet et kunnskapsgrunnlag om muligheten som kommunene har til å gjøre lokale innkjøp. Rapporten gir bl.a. råd til hvordan kommunene kan bruke innkjøpspolitikken for å bidra til å utvikle næringslivet i distriktene.

 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Korrupsjon i kommuner

 

En privatpraktiserende arkitekt og en byggesaksleder i Tjøme kommune ble dømt for korrupsjon i lagmannsretten (Tjøme-saken). Dommen ble anket, men Høyesterett har nektet anken fremmet til behandling, og dommen er dermed rettskraftig. Les mer her.

Korrupsjon kan skje i enhver kommune, og kommunene bør innrette sine kontroller og forebyggende tiltak deretter. Korrupsjon er misbruk av makt i betrodde stillinger for personlig gevinst. En gjennomgang av korrupsjonssaker fra norske kommuner de siste 10 årene viser viktigheten av f.eks. attesterings- og anvisningsrutiner og arbeidsdeling, aktivt arbeid med etikk og bakgrunn- og referansesjekk ved ansettelser.

LES MER
Foto: Pixabay.com

Ny åpenhetslov og anskaffelser 

Åpenhetsloven trådte i kraft fra 1. juli 2022. Den pålegger virksomheter å utføre aktsomhetsvurderinger. Dette innebærer at virksomhetene må kartlegge og vurdere negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til virksomhetens forretningsdrift, iverksette tiltak for å stanse, forebygge eller begrense slike konsekvenser og følge opp resultatene av slike tiltak. Virksomhetene skal offentliggjøre redegjørelse om sitt arbeid med aktsomhetsvurderinger innen 30. juni hvert år, første gang i 2023. Les mer

Slike redegjørelser kan være et nyttig verktøy i kommunenes arbeid med å sikre grunnleggende menneskerettigheter i sine anskaffelser. 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Kontrollutvalg og revisor har rett til innsyn i kraftsensitiv informasjon

Olje- og energidepartementet har slått fast at kontrollutvalg og revisor har rett til innsyn i kraftsensitiv informasjon. Norges vassdrags- og energidirektorat mente først at revisor ikke hadde innsynsrett, da Hafslund Nett AS kontaktet dem i forbindelse med en forvaltningsrevisjon bestilt av kontrollutvalget i Oslo.

 

 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Endringer i IKS-loven 

 

Stortinget vedtok i mai endringer i lov om interkommunale selskaper. Endringene innebærer blant annet at representantskapsmøter i IKSer som offentlighetsloven gjelder for, skal være åpne. Møtene skal kunngjøres, og møteinnkallinger, saksdokumenter og protokoller skal gjøres tilgjengelig for alle. Økonomibestemmelsene i IKS-loven er harmonisert med kommuneloven, og statens rolle ved oppløsning er redusert.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Mva-kompensasjon til oppføring av ROP-boliger 

 

Gulating lagmannsrett har nylig avgjort at Sandnes kommune har rett til kompensasjon for merverdiavgift for kostnader til oppføring av bygg for personer med utfordringer innenfor rus og psykiatri.

Det sentrale i dommen er at skattemyndighetene har hatt en for streng praksis når det gjelder godkjenning av krav på kompensasjon for merverdiavgift.

Kommuner som nylig har oppført boliger til brukere med rus- og psykiatriproblematikk, bør vurdere om de har fått den kompensasjonen som kommunen etter dommen fra Gulating har krav på.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 

I april lanserte regjeringen ved Kunnskapsdepartementet og KS en ny felles strategi for digitalisering i barnehager og skoler. Strategien har til hensikt å gi tydeligere støtte til kommunene i møte med nye teknologier, digitale verktøy i opplæringen og økt press på personvern. Strategien vil gi en tydeligere retning på hvordan alle barnehage- og skoleeiere kan løse utfordringer ved personvern, anskaffelser, digitale læringsmidler mv., på en trygg måte.

 

 

 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Nye regler om bærekraftsrapportering

EU er i ferd med å vedta nye regler om obligatorisk bærekraftsrapportering. Reglene skal gjelde fra 2024. De gjelder i første omgang for store selskaper, men mindre selskaper vil bli omfattet etter hvert. Les mer her.

Finansdepartementet tar sikte på at reglene skal innføres samtidig i Norge som i EU, dvs. fra 2024. Verdipapirlovutvalget har fått ansvar for å innarbeide EU-standardene i norsk lov, og skal legge fram sin innstilling i mai 2023.

KS anbefaler kommunene å følge med på utviklingen av retningslinjer og beste praksis for å forbedre egen bærekraftsrapportering. KS har også en veileder for sirkulær økonomi.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Nye notater fra GKRS

Styret i foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) har fastsatt nytt notat om dekomponering av anleggsmidler. Budsjett- og regnskapsforskriften § 3-4 åpner for å dekomponere større varige driftsmidler slik at delene avskrives hver for seg. Det nye notatet drøfter kriterier og hvordan dette kan gjennomføres i praksis, spesielt overgang til dekomponering av eksisterende anleggsmidler som har vært avskrevet en periode.

 

Digitale løsninger og avgrensning mellom drift og investering

Notatet drøfter kriterier for når anskaffelser av digitale løsninger, særlig programvare, kan belastes investeringsregnskapet. Skybaserte tjenester drøftes spesielt.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Status kommune 2023 – der folk bor

KS har gitt ut ny utgave av Status kommune som belyser utviklingen og utfordringene i kommunene og fylkene innenfor noen utvalgte samfunnsområder. Vil du vite mer om hvordan det egentlig står til i kommunene og fylkene våre, kan du lese her.

KS har brukt egne undersøkelser, men også andre kilder, bl.a. innbyggerundersøkelsen til direktoratet for forvaltning og økonomistyring og frivillighetsbarometeret. Du kan lese omtale av status kommune og lenker til innbyggerundersøkelsen og frivillighetsbarometeret i lenken under

Les mer
Foto: Pixabay.com

Forvaltningsrevisjon  - Helse og omsorg

Vestfold og Telemark revisjon IKS har gjennomført flere forvaltningsrevisjoner av ulike tjenesteområder innen helse og omsorg. Vi har undersøkt tildeling av tjenester, kvalitet og bemanning både i sykehjem og hjemmetjenester, kommunens arbeid innen rus og psykisk helse og håndtering av vold og trusler overfor ansatte i helse og omsorg.

Vi har nylig revidert hjemmetjenesten i Horten kommune. Vi har undersøkt hvordan kommunen tildeler og utfører helsetjenester i hjemmet og hvordan brukerne opplever kvaliteten. Vi har også undersøkt om hjemmetjenesten har en forsvarlig internkontroll

Les mer
Viken kommunerevisjon IKS
Postboks 4197,
3005 Drammen
post@vkrevisjon.no
Sørlandet kommunerevisjon IKS
Havnegata 2, Postboks 63,
4801 Arendal
post@aarevisjon.no
Vestfold og Telemark revisjon IKS
Postboks 2805,
3702 Skien
post@vtrevisjon.no