Nyhetsbrev juni 2024
Foto: Pixabay.com

Robust mot dataangrep?

Kommunesektoren som andre store virksomheter, er utsatt for dataangrep (cyberangrep). NKRF har intervjuet forskningssjef Maria Bartnes ved SINTEF Digital, som bl.a. gir tips om grunnleggende sikkerhetsprinsipper som alle kommuner bør implementere. Les intervjuet her

Som følge av flere store dataangrep mot norske kommuner, har KS utarbeidet en rapport om digital robusthet i kommunene. Den beskriver utfordringer, behov for tjenester og tiltak som kan gjøre kommunene bedre rustet til å forebygge, oppdage og håndtere dataangrep

Les mer
Andre nyheter
Foto: Pixabay.com

Prinsipputtalelser fra skatteetaten

Tømming av slam – Kommuner kan forskuddsfakturere gebyr for tømming av slam innenfor samme år etter bokføringsforskriften § 5-2-6, og det er ikke anledning til etterskuddsvis fakturering etter § 5-2-5.  Les uttalelsen her 

Merverdiavgift for offentlig myndighetsutøvelse – Kommunene skal ikke beregne merverdiavgift på gebyr for lovpålagt feiing og tilsyn med fyringsanlegg. Ved anskaffelser til bruk i denne tjenesten, er det ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift, men kommunen har rett til kompensasjon etter merverdiavgiftskompensasjonsloven. 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Kommunene mangler kompetanse om kontraktsoppfølging 

Arbeidstilsynet har hatt tilsyn med 46 kommuner om oppfyllelse av kontrollplikten de har som offentlige oppdragsgivere. Tilsynene viser at kommunene mangler kunnskap og kompetanse til å følge opp lønns- og arbeidsvilkår i de løpende kontraktene. Funn fra tilsynene viser at kommunene er bedre til å ivareta det forskriften pålegger dem i anskaffelsesfasen og i selve kontraktene, enn på kontraktsoppfølging. DFØ har utarbeidet en veileder om beste praksis for kontraktsoppfølging.  

Det er planlagt 90 nye tilsyn i 2024. 

Les mer
Modell: Samfunnsbedriftene

Eierstyring – stort behov for opplæring

I februar 2024 gjennomførte samfunnsbedriftene en undersøkelse om eierstyring blant sine medlemmer. Hovedfunnet fra undersøkelsen er at det er for lite opplæring i eierstyring i kommunale selskaper - bare 1 av 4 kommunalt eide bedrifter har hatt opplæring i eierstyring. På den andre siden blir opplæring i eierstyring sett på som svært nyttig av de som gjennomfører opplæring. Av utfordringer trekkes det frem rolleblanding, uklare ansvarsforhold og mangel på målbare krav til bedriftene.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Ti nye forsøk i norske kommuner

Regjeringen har som en del av tillitsreformen invitert kommuner og fylkeskommuner til å bli forsøkskommuner. Det innebærer at kommunen kan søke fritak fra lov eller forskrift for å kunne teste ut nye arbeidsformer eller prøve ut endringer i oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåer. Målet med forsøksordningen å gjøre hverdagen enklere for kommunene og gi bedre tjenester til folk.  Nå er 10 forsøk med til sammen 16 kommuner og fylkeskommuner valgt ut til å bli med videre i forsøksordningen.

Les mer
Foto: Pixabay.com

Oppdaterte veiledere fra KMD 

Veileder i budsjett- og regnskapsforskriften

Forskriften utfyller kommunelovens bestemmelser om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning. Veilederen inneholder forklaringer til de enkelte bestemmelsene i forskriften.  I oppdatert veileder presiseres at kolonnene opprinnelig vedtatt årsbudsjett og regulert årsbudsjett kun skal inneholde beløp som kommunestyret selv har vedtatt. Les veilederen 

Veileder til selvkostforskriften  

Forskriften utfyller bestemmelsene i kommuneloven § 15-1 om beregning av selvkost. Veileder til forskriften er oppdatert med omtale av beregning av selvkost ved utvidet egenregi. Det er foretatt enkelte språklige justeringer i veilederen og det er tilføyd eksempler på transaksjoner som ikke inngår i selvkost. 

  

Les mer
Foto: Pixabay.com

Digitalisering og kunstig intelligens i kommunene

 

KS har utredet hvordan utfordringene knyttet til digitaliseringen av kommunal sektor best kan håndteres fremover. Rapporten foreslår en strategi for å møte utfordringene på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Sentrale tiltak inkluderer etablering av felles plattformer, nasjonal arkitektur, veiledningstjenester og delingsarenaer. Les mer 

KS har også fått kartlagt muligheter og barrierer som bruk av kunstig intelligens (KI) kan gi kommunesektoren. Kartleggingen viser at det er mange potensielle barrierer for bruk av KI i kommunene, men at de fleste lar seg forsere. Den viser også at KI kan bidra til bedre og mer tilgjengelige tjenester til en lavere kostnad. I rapporten er det nevnt over 100 eksempler på bruk av KI, så her er det mulig å la seg inspirere.

 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Økonomisk sosialhjelp

SIFO har vurdert nivået på statlige veiledende satser for økonomisk sosialhjelp. Rapporten er laget på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet. SIFO anbefaler en økning i satser for samtlige brukergrupper, en ny inndeling i satsnivå som differensierer mellom de eldre og yngre barna, og å jevnlig oppdatere kunnskapsgrunnlaget for satsene. 

  

Les mer
Foto: Pixabay.com

Tillitsreformer – erfaringer fra Skandinavia 

Stikkord for reformene er avbyråkratisering, effektivisering og fornying. De springer ut fra Danmark og har så langt spredd seg til Norge og Sverige. Tillitsreformene kan ifølge Åge Johnsen, siviløkonom/professor i offentlig politikk, sees på som forvaltningsdugnader. Han ser på hvorfor tillitsreformene kommer nå og hvilke erfaringer vi har med dem, i en artikkel i kontroll og revisjon. 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Tolkningsuttalelser om selvkost ved bruk av IKS 

Kommunal- og distriktsdepartementet har i to tolkningsuttalelser uttalt seg om beregning av selvkost når produksjonen foregår i et IKS og forståelsen er innarbeidet i veileder

Departementet legger til grunn at reglene om hva som er selvkost for en kommunes selvkosttjeneste gjelder uavhengig av hvordan produksjonen av tjenesten er organisert. Det er utgiftene/kostnadene i selskapet som er grunnlaget for å beregne selvkost ved å produsere tjenesten i selskapet («selskapets selvkost»), etter reglene i selvkostforskriften § 2 til § 7. Det er altså ikke kommunens årlige betalinger til selskapet (driftstilskudd el.) som skal være grunnlaget for å beregne kommunens årlige selvkost. 

Departementet uttaler seg videre om overføringer mellom selskapet og deltakerkommunene. Slike transaksjoner er ikke regulert av selvkostreglene. 

Les mer
Foto: Pixabay.com

Forvaltningsrevisjon

Vestfold og Telemark revisjon IKS har i første halvår utarbeidet risikovurderinger som grunnlag for planer for forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll for denne kommunestyreperioden. Flere av kontrollutvalgene har behandlet forslag til planer, som skal vedtas av kommunestyre/fylkesting. 

Vi har også gjennomført noen forvaltningsrevisjoner, bl.a. anskaffelser i Vinje kommune, hvor vi har undersøkt organiseringen og kommunens tiltak for å sikre at anskaffelsesreglene blir fulgt. Revisjonen viste at kommunen ikke sikrer dette godt nok og det ble gitt anbefalinger. Du finner denne og andre rapporter på våre nettsider. 

Les mer
Viken kommunerevisjon IKS
Postboks 4197,
3005 Drammen
post@vkrevisjon.no
Sørlandet kommunerevisjon IKS
Havnegata 2, Postboks 63,
4801 Arendal
post@aarevisjon.no
Vestfold og Telemark revisjon IKS
Postboks 2805,
3702 Skien
post@vtrevisjon.no